#1 2008-09-03 20:01:22

ADMIN

Administrator

Zarejestrowany: 2008-09-03
Posty: 76
Punktów :   

historia

UAZ (ros. УАЗ) – marka samochodów terenowych i ciężarowych produkowanych przez fabrykę Uljanowskij Awtomobilnyj Zawod w Uljanowsku) w Rosji.

Fabryka rozpoczęła produkcję samochodów w okresie II wojny światowej. W 1941 do Uljanowska przewieziono oprzyrządowanie z ewakuowanej z Moskwy przed wojskami niemieckimi fabryki samochodów ZiS i w 1942 rozpoczęto tam produkcję samochodów cieżarowych ZIS-5W z przeznaczeniem dla wojska. Po wojnie fabrykę przeniesiono w inne miejsce Uljanowska. Pierwszym powojennym samochodem produkcji UAZ była półtoratonowa ciężarówka konstrukcji zakładów GAZ - GAZ-MM. Od 1954 rozpoczęto w Uljanowsku produkcję samochodów terenowych GAZ-69 pod oznaczeniem UAZ-69. W 1958 rozpoczęto produkcję terenowych samochodów dostawczych i lekkich ciężarówek UAZ 450, a od 1965 popularnych UAZ-ów 452[1], produkowanych z kilkoma zmianami do dziś. Od 1970 rozpoczęto produkcję najsłynniejszego samochodu z Uljanowska - terenowego UAZ 469B, który w 1985 zmienił nazwę na UAZ 31512 Commanders (produkcję zakończono w 2003). Samochody terenowe UAZ wszystkich modeli produkowane były w największych ilościach na potrzeby wojska - Armii Radzieckiej i wojsk państw Układu Warszawskiego, gdzie były standardowymi samochodami terenowymi, oraz innych państw będących pod wpływem ZSRR. Obecnie fabryka zatrudnia około 20 tysięcy osób i produkuje kilkaset tysiecy samochodów rocznie, głównie na rynek rosyjski. Od kilku lat następuje modernizacja produkcji i wprowadza się nowe samochody o bardziej luksusowym standardzie (UAZ Hunter, UAZ 3162 Simbir, UAZ 3153 Strech de luxe, UAZ Patriot)

Najpopularniejszym był UAZ 469B


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d9/Uaz-469-1.jpg/300px-Uaz-469-1.jpg

UAZ469B - Samochód terenowy produkcji radzieckiej produkowany od 1972 do 2003 roku w fabryce UAZ w Ulianowsku. W roku 1985 z niewielkimi zmianami produkowany pod nazwą UAZ 31512 Commanders.

Samochód początkowo przeznaczony dla wojska, szybko zyskał uznanie w innych służbach mundurowych a nawet wśród osób cywilnych. Używany przez wojska Układu Warszawskiego. Uczestniczył w niemal każdym konflikcie zbrojnym po 1970 roku. Jego parametry sprawiały, że sprawdzał się zarówno w śniegach Syberii, jak i na pustynnych terenach Afryki i Afganistanu. Zmiana między wersjami 469b a 31512 nie jest nagła, gdyż samochód zaczęto już modernizować od roku 1980. Jako modernizacje od pierwotnego modelu można uznać: nowy silniejszy stelaż, mniejszą chłodnicę, systematycznie modernizowane gaźniki od K126g do K151, serwo - wspomaganie hamulców, hamulce tarczowe, nowy okrągły kolektor ssący, mosty zwolnicowe (tzw. afgany), nieznaczne zmiany blacharskie, podwieszane pedały, sprzęgło hydrauliczne oraz wydajniejsza nagrzewnica.

Krótka charakterystyka [edytuj]

UAZy ZOMO z zamontowanymi wyrzutniami granatów łzawiących AWGŁ.
Napęd 4x4 (dołączany przedni most)
Skrzynia redukcyjna 2 stopniowa
Silnik benzynowy gaźnikowy górnozaworowy:
pojemność skokowa: 2445cm³
Całkowita masa samochodu : 1630
Maksymalna prędkość przy maksymalnym obciążeniu - 105 km/h
Liczba cylindrów - 4
Stopień sprężania - 6,7 (benzyna 72 oktanowa)
Moment obrotowy : 172 Nm
moc: 70 KM
skrzynia 4 biegowa (3 i 4 bieg synchronizowany)
użyteczne obciążenie dla wszystkich rodzajów dróg - 7 osób + 100kg
spalanie : 16l/100 km w trasie do 28l/100 km w terenie

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
new holland m100 opinie poradnik buntownik mój kochany chłopak www.westinfo.pun.pl sfgame bez flasha