ADMIN - 2008-09-03 20:32:06

Mini Mk I (1959-1967)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Mini_Original_1959.jpg/250px-Mini_Original_1959.jpg

Produkcyjna wersja Mini miała premierę prasową w kwietniu 1959 roku, w sierpniu została wyprodukowana pierwsza kilkutysięczna partia pojazdów przeznaczona na sprzedaż.[10]

Nazwa Mini nie pojawiła się od razu. Pierwsze egzemplarze były dostępne pod dwoma markami należącymi do BMC – Austin i Morris. Nazwa Austin Seven (czasami zapisywana SE7EN we wczesnych publikacjach) przywoływała popularnego małego Austina z przełomu lat 20. i 30. XX wieku. Inna nazwa używana w Wielkiej Brytanii – Morris Mini-Minor – wydawała się być grą słów. Morris Minor był dobrze znanym samochodem (minor po łacinie znaczy mniejszy), z kolei mini to skrót łacińskiego – minimus, czyli najmniejszy.

Do 1962 samochód był oznaczany jako Austin 850 lub Morris 850 w Ameryce Północnej i we Francji. W Danii do 1964 roku nazywano go Austin Partner, a do 1981 Morris Mascot. Nazwa Mini została po raz pierwszy użyta dla określenia tego samochodu w 1961[11], tym samym BMC zaskoczyła firmę Sharps Commercials (lepiej znaną pod późniejsza nazwą Bond Cars Ltd), która używała nazwy Minicar w odniesieniu do swojego trzykołowego pojazdu z 1949 roku. Jednakże, choć legalność tego przedsięwzięcia bywa podważana[12], BMC używała nazwy Mini już do końca produkcji tego popularnego samochodu.[13]

W 1964 roku dotychczasowe zawieszenie samochodu zostało zastąpione przez nowy system także zaprojektowany przez Moulton (tzw. system Hydrolastic). Było to niezależne zawieszenie na gumowych workach, wypełnionych płynem. Nowe zawieszenie utrzymujące samochód zawsze na tej samej wysokości nad jezdnią, zapewniało większe bezpieczeństwo podróżowania, ale stanowiło dodatkowe obciążenie i podnosiło koszty produkcji. Według wielu entuzjastów, popsuło też znakomite właściwości jezdne, z których słynął Mini. Po siedmiu latach, w 1971 roku, powrócono więc do pierwotnego gumowego zawieszenia, które stosowano już do końca produkcji.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/89/Mini_traveller.jpg/250px-Mini_traveller.jpg

Mini Mk I Traveller z 1965 roku

Od października 1965 roku dostępna była 4-stopniowa automatyczna skrzynia biegów zaprojektowana przez Automotive Products (AP).

Chociaż na początku było słabo wyposażone, ceny były konkurencyjne w porównaniu z innymi samochodami lat 60. Łącznie wyprodukowano 1 190 000 egzemplarzy Mini Mk I.[14] Podstawowy model Mini nigdy nie przynosił producentowi zysków, ponieważ był sprzedawany poniżej kosztów produkcji. Było to koniecznością w walce z konkurencją, ale mówi się, ze był to spowodowane błędnymi wyliczeniami.[6] Dochody przynosiły producentowi popularne wersje deluxe z bogatszym opcjonalnym wyposażeniem, do którego zaliczano między innymi: pasy bezpieczeństwa, lusterka boczne czy radioodbiornik.

Mini stał się w kultury masowej lat 60. XX wieku, dzięki swojej popularności w opiniotwórczych kręgach gwiazd filmu i muzyki

www.zonline.pun.pl www.cabalmasters.pun.pl www.mucc.pun.pl www.logiput.pun.pl www.weldenvarden.pun.pl