ADMIN - 2008-09-03 20:22:33

Tavria (ukr. Таврія; ros. Таврия; pełna nazwa: ZAZ 1102 Tavria) - długo oczekiwana następczyni Zaporożca. Pierwszy prototyp następcy Zaporożca pojawił się już w 1970 roku. W 1973 roku opracowano kolejne 3 prototypy nowego auta w wersji hatchback oraz 2 drzwiowy sedan, produkcję jednego z prototypów planowano rozpocząć w 1978 roku. Jednak po rozpoczęciu produkcji w 1976 roku samochodu Ford Fiesta ówczesny minister przemysłu samochodowego ZSRR nakazał modernizację prototypów następcy zaporożca, tak aby nowe auto było konkurencyjne w stosunku do wyrobów zachodnich. Zmodernizowany pojazd przedstawiono dopiero w 1981 roku i planowano wprowadzić do produkcji 3 lata później. Jednak pojawienie się w 1983 roku nowego radzieckiego auta VAZ-2108 Sputnik/Samara,doprowadził do dalszego odwlekania rozpoczęcia produkcji tego modelu przez ówczesne władze. Pierwszych 6 sztuk pojazdu zostało zbudowanych i zaprezentowanych w 1986. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1988. Pojazd został zaprojektowany całkowicie od podstaw i nie miał wiele wspólnego z już w tym okresie przestarzałym Zaporożcem. W przeciwieństwie do poprzednika, Tavria posiada silnik chłodzony cieczą, usytuowany z przodu pojazdu, który napędza koła przednie.

W połowie lat 90. Tavrie były także montowane w Polsce, za sprawą firmy Damis. Tavrie te różniły się od innych lepszym wyposażeniem (przede wszystkim bogatszy zestaw wskaźników) oraz innym kołem kierownicy.


ZAZ 1102 Tavria

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/80/ZAZ_Tavriya.jpg/250px-ZAZ_Tavriya.jpg


Podstawowa, a zarazem najczęściej spotykana wersja nadwoziowa Tavrii (3 drzwiowy, 5 osobowy hatchback ). Samochód produkowany był seryjnie od 1988 roku do października 2007 roku. Tavria oferowana była z silnikiem 1,1 o mocy 51-53 KM, produkowanym w Melitopolu.

W 1998 roku Tavria przeszła modernizację w wyniku, której zmieniono ponad 200 elementów auta. Tak zmieniony samochód uzyskał nową nazwę Tavria Nova, pojawił się zmodernizowany silnik 1,2 o mocy 58 KM. W 2001 roku doszedł nowy silnik 1,3 o mocy 63KM, w 2002 z wtryskiem paliwa 1,3i 66KM. Później pojawił się silnik 1,2i 62KM, który zastąpił gaźnikowego 1,2

Produkcję ostatecznie zakończono w październiku 2007 roku.

Istniała również wersja 110240 Universal z tylną klapą imitującą wersję kombi.


ZAZ 1103 Sławuta

http://ikm.net.pl/zaz/zaztavria.jpg


W czerwcu 1995 roku przedstawiono wersję sedan bazującą na modelu 1105 Dana, jednak problemy producenta uniemożliwiły rozpoczęcie produkcji tego auta. W grudniu 1998 po raz kolejny przedstawiono Sławutę, tym razem jednak zmodernizowaną i w wersji liftback a nie sedan. Produkcję modelu rozpoczęto z początkiem 1999 roku. Tylko w pierwszym roku produkcji oferowana była z silnikiem 1,1. Do 2001 roku podstawową jednostką napędową był silnik 1,2 58KM, później pojawiały się te same wersje silnikowe co w modelu Tavria Nova. Zakończenie produkcji tego modelu planowane jest na wrzesień 2008 roku.

Obecnie Sławuta na rynku ukraińskim jest głównym konkurentem dla Łady 2107, nowa Sławuta 1,2Si kosztuje około 13600 złotych, 1,2Li 14400, 1,3Li 15900 zł.


ZAZ 1105 Dana   
http://russiancarandtruckmodels.hypermart.net/forsalepics/ZAZ110242RED

Pod koniec 1994 roku rozpoczęto produkcję modelu ZAZ 1105 Dana, była to pięciodrzwiowa wersja kombi. Auto to produkowane było w okresie największego kryzysu dla ukraińskiego producenta, kiedy to produkcja drastycznie zmalała a jakość aut pozostawiała wiele do życzenia. Początkowe modele tego auta miały również problemy ze sztywnością nadwozia. Produkcję zakończono w 1998 roku. Silnik 1,1 53KM.


ZAZ 11055 Tavria Pickup

http://users.i.com.ua/~slava_78/zaz/pickup/bzaz_002.gif

W 1995 rozpoczęto produkcję tavrii pick-up opartej na modelu Dana, przez co można czasami spotkac się z błędną nazwą Dana Pickup. Zakńczenie produkcji planowane jest na wrzesień 2008 roku. Silniki te same co w modelu Sławuta.

www.l2pl.pun.pl www.hala69.pun.pl www.pokemon-pbf-forum.pun.pl www.samsung-avilas5230.pun.pl www.revolution-ua.pun.pl